Flavius Opublikowano 3 Sierpnia 2010 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2010 Bluescreeny i zwiechy systemu Częstym objawem nieprawidłowego funkcjonowania komputera są restarty komputera z niebieskim ekranem śmierci (tzw. BSOD / Blue Screen of Death) albo zwiechy, zamrożenia komputera - przyczyną takiego zachowania są nieprawidłowo funkcjonujące sterowniki lub wadliwy sprzęt. Zwykle przy pojawieniu BSOD-a komputer tworzy pliki *.DMP tzw. zrzuty pamięci, gdzie przechowywana jest szczegółowa informacja o błędzie - bardziej dokładniejsza niż wyświetla sam niebieski ekran śmierci. Panel Sterowania > System > Zaawansowane Ustawienia systemu lub krócej: Start > Uruchom > sysdm.cpl Krótki opis sekcji Awaria Systemu Zapisz zdarznie do dziennika systemu - jak sama nazwa wskazuje, gdy opcja ta jest zaptaszkowana, zapisuje raport do dziennika zdrzeń Automatycznie uruchom ponownie - kiedy nastąpi awaria, a powyższa opcja jest zaptaszkowana, komputer zostanie natychmiast zrestartowany. Mimo że jesteśmy nastawieni na diagnozowanie dumpchecków, zaleca się odptaszkować tę opcję, bo mogą się zdarzyć systuacje gdzie z jakiegoś powodu zrzuty pamięci nie będą generowane i niebieskie ekrany będą jedynym źródłem informacji. Zapisywanie informacji o debugowaniu - tu konfigurujemy rodzaj zrzutu i lokację gdzie pliki mają być składowane. Możliwe rodzaje zrzutu: Mały zrzut pamięci - przy tej opcji system będzie zbierał jedynie podstawowe informacje o błędach. Domyślna lokalizacja plików C:\Windows\Minidump. Zrzut pamięci jądra - znacznie bardziej wiarogodne źródło informacji i niemal we wszystkim wypadkach wystarczające do analizy. Domyślnie zrzucany jest plik MEMORY.DMP w folderze C:\Windows. Całkowity zrzut pamięci - Najbardziej dokładne źródło informacji, ale też wymaga ogromnych plików wymiany i tworzy przeogromne pliki zrzutu, dlatego ta opcja dla komputerów z pamięcią pow 2GB nie jest bezpośrednio dostępna poprzez sysdm.cpl. Żeby to uczynić, trzeba wejść do klucza HKLM\System\CurrentControlSet\Control\CrashControl i przestawić frazę CrashDumpEnabled=1. Domyślnie zrzucany jest plik MEMORY.DMP w folderze C:\Windows. Musimy jednakże pamiętać, że aby zrzut pamięci mógł być wykonywany, musi być prawidłowo ustawiony plik wymiany (w 90% jest to najczęstsza przyczyna braku zrzutów przy wystąpieniu BSOD), najprościej na partycji podstawowej, choć system dopuszcza też możliwość ustawienia pliku wymiany dla zrzutu na innej partycji. Ponieważ oszacowanie minimalnego pliku wymiany dla zrzutu jest bardzo skomplikowane stworzono narzędzie DumpConfigurator. Niestety to narzędzie nie jest w pełni doskonałe np. nie potrafi dopasować pliku wymiany na niesystemowej partycji. (Więcej na ten temat będzie opisane w "Ustawianie pliku wymiany"). Więcej na ten temat: KB969028. Niestety często się zdarza, że system się tylko zawiesza - żadne BSODy się nie pojawiają i brak jest jakiekolwiek źródła informacji o błędzie. Jednakże jest sposób na prowokowanie do ujawnienia się złych sterowników, czyli narzędzie verifier.exe: Start > Uruchom > veriefier.exe I postępujemy tak jak na poniższych rysunkach: Zatwierdzamy i restartujemy komputer. Po restarcie powinno nam się udać wywołać BSODa. Jeśli tak , to ponownie restartujemy komputer i uruchamiamiamy go w trybie awaryjnym i kasujemy ustawiania. Uruchamiamy cmd.exe i wpisujemy: verifier /reset albo bezpośrednio w graficznym interfejsie wybierając opcję "Usuń bieżące ustawienia". Jeśli niestety prowokacja sterowników nie udała , resetowanie veriefier możemy także wykonać w trybie normalnym... i pomyśleć o innym sposobie znalezienia źródła problemu. W praktyce ta metoda prowokacji radzi sobie dobrze w problemach czysto sterownikowych. Jeśli to problem czysto sprzętowy, to ta metoda jest mniej skuteczna. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi