Skocz do zawartości

Windows 11 widzi dwa takie same dyski pod tą samą literą


Ackbar

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam z demontażu dwa takie same dyski Seagate 500 GB Barracuda (są to dyski z serwera montowane jako mirroring). Wykorzystuje je do backupu danych po podłączeniu pod kontroler na USB. Korzystam wtedy z programu FreeFileSync.

Miały być do tych dysków przypisane litery K i L. Niestety Windows 11 widzi obydwa dyski pod taką samą literą. Gdy ustawię np. literę K, to drugi taki dysk będzie też widoczny pod literą K. Po zmianie na L, ten pierwszy też będzie widoczny jako L.

Nawet jak podłączę te dwa dyski jednocześnie, to pomimo, że wybiorę litery K i L, to po rozłączeniu system widzi te dyski znów po kolejnych pojedynczych podłączeniach pod jedną literą. Obydwa dyski mają inne ID. Oczywiście, aby się nie  bawić w zmianę liter w Zarządzaniu dysków, mogę ustawić dwie różne synchronizacje pod FreeFileSync pod jedną literą (zawartości tych synchronizacji są różne), ale to prowizorka.

Jak temu zaradzić?

 

PS

Nie chcę zmieniać FreeFileSync na inny program do backupu, bo mam tam ustawione wiele innych synchronizacji i ten program bardzo mi odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Pomoc jest darmowa, ale proszę rozważ przekazanie dotacji na utrzymanie serwisu: klik.

Windowsy widzą te dyski pod jedną literą (sprawdzałem na trzech różnych komputerach, 11 i też 10. Kontrolery są na USB, jako mostek i kieszeń, bo specjalnie tak też testowałem. Za każdym razem to samo.

Chodzi o to, żeby Windows zmusić, aby dwa identyczne dyski rozpoznawał po ID, a nie po typie.

Jak już powiedziałem, na FreeFileSync mam ustawione bardzo precyzyjne skrypty backapu i robię na nich kopie na inne dyski, m.in. USB, ale te akurat są z innych marek, więc tego problemu nie ma.

Odnośnik do komentarza

Obawiam się, że tu chyba nie pomogę, dziwny przypadek, z czymś takim się jeszcze nie spotkałem. Ja bym sprawdził te dyski na innym kompie jeszcze, sprawdź, czy one w ogóle działają dobrze, bo za taki stan rzeczy może być odpowiedzialna awaria kontrolera dysków. Zaktualizuj tez system, bo problem może być w Windowsie też.

Spróbuj też może jeszcze zrobić akcje zmiany litery dysku w jakimś innym programie do partycjonowania.

Odnośnik do komentarza

Nie pisałem tego wcześniej, ale sprawdzałem te dyski na innych komputerach, jak już pisałem. Zmieniałem też litery dysku pod AOMEI Partition Assistant oraz Paragon Hard Disk Manager, to samo. Pewno Windows tak interpretuje takie same dyski pod USB, gdy się je podłącza naprzemiennie. Oczywiście przepisane nazwy tych dysków są różne.

Trudno, zmiana litery dysku to kilka sek., to nie jakiś problem.

 

PS

Wpadłem jeszcze na pomysł, że można by na jednym dysku obciąć na końcu nawet kilka kB, aby były różnej wielkości i wtedy Windows rozpozna je jako dwa różne dyski.

 

Odnośnik do komentarza

Skoro wcześniej działały w monitoringu to raczej były skonfigurowane w RAID mirror, czyli odbicie lustrzane, i pewnie nadal na dyskach znajdują się stare metadane RAID. 


Możesz skorzystać z narzędzi dostarczonych przez Seagate, takich jak SeaTools, aby zresetować dyski i usunąć stare informacje RAID. 


Lub Za pomocą diskpart. Uruchom linię komend (win + r i wpisz "cmd")

Cytat

diskpart
list disk
select disk X  (X to numer pierwszego dysku)
clean
exit

 

Kolejno w diskpart sprawdź czy mają unikalne GUID

Cytat

diskpart
uniqueid disk

 

albo od razu nadaj nowe

Cytat

uniqueid disk id=XXXXXXXX


(wpisz unikalny identyfikator zamiast XXXXXXXX).

 

W dniu 17.11.2024 o 20:31, Ackbar napisał(a):

Nie pisałem tego wcześniej, ale sprawdzałem te dyski na innych komputerach, jak już pisałem.

 

Tym zawiesiłeś moje logiczne myślenie, ale dojdę do siebie

 

Odnośnik do komentarza
Cytat

uniqueid disk id=XXXXXXXX

(wpisz unikalny identyfikator zamiast XXXXXXXX).

Pomogło, teraz Windows trzyma litery dysków. Faktycznie numery był identyczne, chociaż partycje były zakładane pod diskpart, nawet zerowane ze starych danych. Widocznie Windows przy mirroringu oznacza dyski takimi samymi symbolami, stąd ten problem.

 

Bardzo dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...