Skocz do zawartości

Infekcja Kosong.Bron.Tok


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Proszę o pomoc w usunięciu infekcji mojego leciwego już laptopa wirusem Kosong.Bron.Tok. W załączniku przesyłam logi.

 

Wirus ujawnił swoją obecność tuż po przeinstalowaniu systemu poprzedzonym pełnym formatowaniem partycji C. Po zainstalowaniu systemu, SP3, IE8 i wszystkich sterowników laptop zresetował się przy próbie ściągnięcia dodatku do programu CutePDF służącego do konwersji plików tekstowych do formatu pdf (dodatek z rozszerzeniem exe).

 

Dało mi to troszkę do myślenia, ponieważ podobne problemy miałem początkiem tego roku. Wtedy korzystałem również z pomocy użytkowników tego forum. Najprawdopodobniej wirus nie został skutecznie usunięty lub utworzył jakąś swoją kopię na innej partycji niż systemowa.

 

Czy moglibyście dodatkowo polecić jakiś dobry program antywirusowy, który będzie w stanie skutecznie wykrywać zagrożenia?

 

Pozdrawiam

Addition.txt

FRST.txt

GMER.txt

Shortcut.txt

Odnośnik do komentarza
Pomoc jest darmowa, ale proszę rozważ przekazanie dotacji na utrzymanie serwisu: klik.

Niestety nie mogłem ściągnąć aktualizacji programu na zainfekowanym laptopie, ponieważ każda próba zapisania pliku kończyła się restartem systemu (restart w momencie gdy wyskakiwało okno z wyborem lokalizacji, w której miał się zapisać plik).

 

Ściągnąłem zatem program na innym komputerze i przeniosłem pendrivem na zainfekowany laptop. W załączniku nowe pliki.

Addition.txt

FRST.txt

Shortcut.txt

Odnośnik do komentarza
Ściągnąłem zatem program na innym komputerze i przeniosłem pendrivem na zainfekowany laptop. W załączniku nowe pliki.

 

Pendriva nie podpinaj pod żadnym pozorem do innych komputerów, bo je zarazisz. Potem go będziemy leczyć. 

 


System jest mocno zainfekowany wirusem Brontok. To są właśnie skutki nie posiadania żadnego oprogramowania antywirusowego, a przecież wystarczył by darmowy Avast...

 

Przejdź do trybu awaryjnego (kliknij F8 przed startem systemu). 

 

1. Otwórz Notatnik w nim wklej:

 

CloseProcesses:
CreateRestorePoint:
HKLM\...\Winlogon: [shell] Explorer.exe "C:\WINDOWS\KesenjanganSosial.exe" [x ] ()
HKLM\...\Policies\Explorer: [RestrictRun] 0
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoSMHelp] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoSMHelp] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Run: [Tok-Cirrhatus-3444] => C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\smss.exe [43319 2014-10-19] ()
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Run: [Tok-Cirrhatus] => 0
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\system: [DisableRegistryTools] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\system: [DisableCMD] 0
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoSMHelp] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoFolderOptions] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [RestrictRun] 0
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoSMHelp] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
Startup: C:\Documents and Settings\Administrator\Menu Start\Programy\Autostart\Empty.pif [2014-10-19] ()
AlternateShell: cmd-brontok.exe
U4 Alerter; Brak ImagePath
S4 IntelIde; Brak ImagePath
U4 Messenger; Brak ImagePath
S3 UIUSys; system32\DRIVERS\UIUSYS.SYS [X]
U1 WS2IFSL; Brak ImagePath
C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\*Bron*
C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\*Bron*.*
HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot => "AlternateShell"="cmd-brontok.exe"
2015-01-16 19:47 - 2014-10-19 15:41 - 0043319 _____ () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\csrss.exe
2015-01-16 19:47 - 2014-10-19 15:41 - 0043319 _____ () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\inetinfo.exe
2015-01-16 19:47 - 2014-10-19 15:41 - 0043319 _____ () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\lsass.exe
2015-01-16 19:47 - 2014-10-19 15:41 - 0043319 _____ () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\services.exe
2015-01-16 19:47 - 2014-10-19 15:41 - 0043319 _____ () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\smss.exe
2015-01-16 19:47 - 2014-10-19 15:41 - 0043319 ____N () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\winlogon.exe
CMD: dir /a C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji
EmptyTemp:

 

Adnotacja dla innych czytających: skrypt unikatowy - dopasowany tylko i wyłącznie pod ten system, proszę nie stosować na swoich systemach.

 

Plik zapisz pod nazwą fixlist.txt w folderze z którego uruchamiasz FRST. Uruchom FRST i kliknij w Napraw (Fix). Czekaj cierpliwie, nie przerywaj działania. Gdy Fix ukończy pracę, nastąpi restart systemu. W tym samym katalogu skąd uruchamiano FRST powstanie plik fixlog.txt.

 

2. Zrób nowy log FRST z opcji Skanuj (Scan) wraz z Addition i Shortcut. Dołącz też plik fixlog.txt.

Odnośnik do komentarza

W trybie awaryjnym nie miałem dostępu do sieci więc plik Fixlist.txt utworzyłem w trybie normalnym. Po jego utworzeniu uruchomiłem laptop w trybie awaryjnym i włączyłem opcję Napraw w FRST.
Program uruchomiłem przed 18 i wciąż działa (już koło 4 godzin). Czy to normalny czas pracy?
Pozostawię laptopa włączonego na noc i zobaczę rano jaki będzie rezultat.

 

EDIT: Program FRST w dalszym ciągu nie zakończył pracy. Czy pomimo tego nie przerywać i kontynuować?

Edytowane przez Rucek
Odnośnik do komentarza

Program FRST działał nie przerwanie do teraz (prawie 24 godziny) i nie chciał się wyłączyć. Musiałem zamknąć proces z menadżera zadań.

 

Zauważyłem, że utworzył się jednak plik Fixlog.txt, który załączam.

 

Na razie nie próbowałem ponownie uruchamiać opcji Napraw, ponieważ nie wiem co do tej pory się wykonało.

 

Proszę o weryfikację i dalsze instrukcje.

Fixlog.txt

Odnośnik do komentarza

Niestety przy próbie ściągnięcia jakiegokolwiek pliku z rozszerzeniem exe laptop jest automatycznie resetowany. Tak samo przy próbie otworzenia wiersza poleceń.

 

Na szczęście miałem instalkę programu Malwarebytes na dysku. Po instalacji zaktualizowała się baza danych i rozpocząłem skanowanie. Program zidentyfikował 45 różnych zagrożeń, ale niestety nie mam opcji kwarantanny. Jedyne co mogę zrobić to usunąć wszystkie zaznaczone pliki. Screen z programu i nowe raporty FRST w załącznikach.

 

Dodam, iż przy uruchomieniu programu FRST otrzymuję komunikat: "Failed to update (3)", ale po kliknięciu przycisku OK (jedyny dostępny) program działa prawidłowo.Program Malwarebytes jest włączony i co jakiś czas znajduje nowe zagrożenia, które automatycznie poddaje kwarantannie. W tej chwili mam jednak tylko 13 plików objętych kwarantanną podczas, gdy pełne skanowanie wykazało 45 zagrożeń.

FRST.txt

Addition.txt

Shortcut.txt

post-17377-0-05320000-1483105868_thumb.png

Odnośnik do komentarza

Malwarebytes unieszkodliwiła infekcje, teraz trzeba po niej posprzątać. 
 

Pobierz najnowszą wersję FRST, starą skasuj. Na nowej wersji:

 

1. Otwórz Notatnik w nim wklej:
 

CloseProcesses:
CreateRestorePoint:
HKU\S-1-5-19\...\RunOnce: [nltide_2] => regsvr32 /s /n /i:U shell32
HKU\S-1-5-19\...\RunOnce: [nltide_3] => rundll32 advpack.dll,LaunchINFSectionEx nLite.inf,C,,4,N
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-19\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
HKU\S-1-5-20\...\RunOnce: [nltide_2] => regsvr32 /s /n /i:U shell32
HKU\S-1-5-20\...\RunOnce: [nltide_3] => rundll32 advpack.dll,LaunchINFSectionEx nLite.inf,C,,4,N
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-20\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\system: [DisableCMD] 0
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
HKU\S-1-5-21-1078081533-1647877149-839522115-500\...\Policies\Explorer: [RestrictRun] 0
HKU\S-1-5-18\...\RunOnce: [nltide_2] => regsvr32 /s /n /i:U shell32
HKU\S-1-5-18\...\RunOnce: [nltide_3] => rundll32 advpack.dll,LaunchINFSectionEx nLite.inf,C,,4,N
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoSMMyPictures] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoSMConfigurePrograms] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsMenu] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoRecentDocsHistory] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoStartBanner] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoLowDiskSpaceChecks] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [LinkResolveIgnoreLinkInfo] 1
HKU\S-1-5-18\...\Policies\Explorer: [NoResolveSearch] 1
AlternateShell: cmd-brontok.exe
U4 Alerter; Brak ImagePath
S4 IntelIde; Brak ImagePath
U4 Messenger; Brak ImagePath
S3 UIUSys; system32\DRIVERS\UIUSYS.SYS [X]
U1 WS2IFSL; Brak ImagePath
2016-12-18 15:04 - 2016-12-18 15:04 - 0000051 _____ () C:\Documents and Settings\Administrator\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\Kosong.Bron.Tok.txt
HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot => "AlternateShell"="cmd-brontok.exe"
EmptyTemp:

 

Adnotacja dla innych czytających: skrypt unikatowy - dopasowany tylko i wyłącznie pod ten system, proszę nie stosować na swoich systemach.

 
Plik zapisz pod nazwą fixlist.txt w folderze z którego uruchamiasz FRST. Uruchom FRST i kliknij w Napraw (Fix). Czekaj cierpliwie, nie przerywaj działania. Gdy Fix ukończy pracę, nastąpi restart systemu. W tym samym katalogu skąd uruchamiano FRST powstanie plik fixlog.txt.
 

2. Zrób raport z Farbar Service Scanner

 

3. Zrób nowy log FRST z opcji Skanuj (Scan) wraz z Addition i Shortcut. Dołącz też plik fixlog.txt.

Odnośnik do komentarza

W załączniku przesyłam wszystkie wymagane pliki.

 

Dziś po zakończeniu skanowania za pomocą FSS program Malwarebytes wyświetlił komunikat o wykryciu potencjalnego zagrożenia: PUM.Optional.DisableShowHelp, który podlega obecnie kwarantannie.

 

Nie wiem skąd wzięła się ta infekcja, szczególnie tuż po świeżej instalacji systemu, ale może zainfekowany jest jakiś plik lub sterownik, który mam zapisany lokalnie na innych partycjach.

 

Dodatkowo: w zakładce Historia w Malwarebytes mam 66 wpisów poddanych kwarantannie. Czy mam usunąć wszystkie pliki?

FSS.txt

Addition.txt

FRST.txt

Shortcut.txt

Fixlog.txt

Odnośnik do komentarza
Dziś po zakończeniu skanowania za pomocą FSS program Malwarebytes wyświetlił komunikat o wykryciu potencjalnego zagrożenia: PUM.Optional.DisableShowHelp, który podlega obecnie kwarantannie.

 

OK.

 

Dodatkowo: w zakładce Historia w Malwarebytes mam 66 wpisów poddanych kwarantannie. Czy mam usunąć wszystkie pliki?

 

Tak, ale one mają zostać usunięte z kwarantanny, a nie przywrócone z kwarantanny. 

 


 

Jedziemy dalej z sprzątaniem:

 

1. Otwórz Notatnik w nim wklej:

 

Windows Registry Editor Version 5.00
 
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SharedAccess\Parameters\FirewallPolicy\StandardProfile]
"EnableFirewall"= 0x0000000001 (1)
"DisableNotifications"= 0x0000000000 (0)
"DoNotAllowExceptions"= 0x0000000000 (0)

 

Z menu Notatnika > Plik > Zapisz jako > Ustaw rozszerzenie na Wszystkie pliki > Zapisz jako FIX.REG > z prawokliku Scal.

 

2. Uruchom SystemLook i w oknie programu wklej:

 

:reg

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SharedAccess\Parameters\FirewallPolicy\StandardProfile /s

 

Kliknij w Look, momentalnie pojawi się okienko z raportem, przekopiujesz wtedy jego treść i wkleisz na forum.

 

3. Wydaje mi się, że MBAM nie widzi dokładnie wszystkich plików, więc poproszę o skorzystanie teraz z innego skanera czyli Kaspersky Virus Removal Tool (KVRT). Skonfiguruj go na pełny skan dysku C i usuń za jego pomocą to co wykryje od Brontok. Skan powtarzaj do wyniku zero. 

Odnośnik do komentarza

KVRT znalazł jeszcze 126 zagrożeń. Niemal wszystkie z opisem Email-Worm.Win32.Brontok.q. Tylko jeden z opisem Trojan.Win32.Patched.hp. Wszystkie Brontok usunąłem, a trojana wyleczyłem (screen).

 

Rozumiem, że skan był powtarzany do wyniku zero infekcji (tak jak prosiłem)?

 

Jeśli tak to poproszę o podsumowanie sytuacji z Twojej strony.

 


 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SharedAccess\Parameters\FirewallPolicy\StandardProfile]
"EnableFirewall"= 0x0000000000 (0)

 

A to nadal siedzi, u mnie w systemie klucz wygląda tak: 

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SharedAccess\Parameters\FirewallPolicy\StandardProfile]

"EnableFirewall"= 0x0000000001 (1)

 

Poczekam z tym na picasso.

Odnośnik do komentarza

Przepraszam, ale przeoczyłem ostatnie zdanie z Twoim poście dotyczące powtarzania scanu i wykonałem go tylko raz.

 

Przed chwilą wykonałem ponownie scan KVRT, który nie wykrył już żadnych zagrożeń.

 

Jeżeli chodzi o ogólną sytuację, to objawy infekcji, które zauważyłem ustąpiły: laptop przestał się resetować po włączeniu wiersza poleceń czy ściąganiu plików exe. Innych objawów wcześniej nie zauważyłem. Nie wiem też jak dokładnie działa wirus, który miałem i jakie ma zadania. Jak na razie wszystko wygląda dobrze.

 

Zastanawia mnie jedynie skąd się wzięła ta infekcja tuż po przeinstalowaniu systemu. Obawiam się, że może kryć się nadal na innej partycji niż C. Do zainfekowanego laptopa podłączałem pendrive, dysk zewnętrzny oraz telefon. Czym można przeskanować te urządzenia, aby się upewnić czy są zainfekowane?

Odnośnik do komentarza
Obawiam się, że może kryć się nadal na innej partycji niż C.  Do zainfekowanego laptopa podłączałem pendrive, dysk zewnętrzny oraz telefon. Czym można przeskanować te urządzenia, aby się upewnić czy są zainfekowane?

 

W takim razie potraktuj wszystkie partycje, urządzenia przenoście (do wyboru w opcjach) narzędziem KVRT. Jeśli chodzi o telefon to nie mógł on zostać zainfekowany. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...