Skocz do zawartości

Spowolnienie dysku Samsung SSD 950 Pro M.2 512 GB


Duncan

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich, 
dysku Samsung SSD 950 Pro M.2 512 GB używam od kilku tygodni. Najpierw funkcjonował jako niesystemowy i sprawował się znakomicie. Parametry (na podstawie testu programem Crystal Disk Mark) przewyższały te podane przez producenta; odczyt sekwencyjny oscylował wokół 2590 MB/s a zapis sekwencyjny wokół 1570 MB/s. Wszystko chodziło pod Windows 10 Pro 64 bit. 

 

Po "postawieniu" systemu na przedmiotowym dysku parametry znacząco się obniżyły: odczyt sekwencyjny 1600 MB/s, zapis sekwencyjny 960 MB/s. 

System jest uaktualniony do wersji 1607 kompilacja 14393.105. Wyszczególnione wyżej doskonałe osiągi dostępne były także pod Windows 10 Pro 64 bit (wersja wcześniejsza). Dysk "siedzi" w Asus Rampage V Extrime bezpośrednio w złączu M.2; kontroler NVMe sterownik 1.4.7.17, firmware 1B0QBXX7 (od samego początku takie były). BIOS płyty głównej 3301 (cały czas ten sam nie był zmieniany przed przeinstalowaniem systemu). Tryb transferu PCIe 2.0 x4 chociaż ten dysk obsługuje PCIe 3.0 x4. 

Kilka wariantów przychodzi do głowy: 
- "postawienie" systemu obniżyło wydajność; 
- uaktualnienie Windows sprawę popsuło (wcześniejsza kompilacja więcej z dysku wyciskała); 
- coś nie tak z transferem (nie sprawdziłem czy wcześniej działał w konfiguracji PCIe 3.0 x4). Sama zmiana na systemowy mogła transfer na PCIe 2.0 x4 zmienić? 
- a może coś UEFI trzeba przestawić. 

Uprzejmie proszę o pomoc w wyjaśnieniu przyczyny problemu. 

Pozdrawiam 
D.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
Pomoc jest darmowa, ale proszę rozważ przekazanie dotacji na utrzymanie serwisu: klik.

Dzień dobry,

problem rozwiązany – kłopot tkwił w ustawieniach UEFI. Aktualizacja BIOS powodowała przełączanie się na AUTO ustawień w zakładce Advanced/System Agent Configuration/ NB PCI-E Configuration. Wybranie opcji GEN3 "ręcznie" czyli przestawianie PCIe 2.0 na 3.0 dysfunkcję wyeliminowało.

 

Jako ciekawostkę napiszę, że korespondowałem od kilkunastu dni ze wsparciem Asus (w Asusowej płycie tkwi dysk). Wszystko śmiechu warte jakbym z przedszkolakiem rozmawiał a koleś dumnie „Inżynier Wsparcia Technicznego” się podpisywał. Wysłałem całą masę zrzutów ekranu z Sandry, Samsumg Magican, CrystalDiskInfo gdzie jak byk widać, że coś właśnie z PCIe jest nie tak. Wyraźnie zapytałem czy może są jakieś ustawienia UEFI za temat odpowiadające.

 

Pan zasugerował, żebym płytę do serwisu oddał bo pewnie jest uszkodzona; miałem „wybebeszyć” komputer na czynniki pierwsze rozebrać i płytę w zębach przynieść – rada rewelacyjna z gatunku tych zupełnie nieuciążliwych :-).

 

Coś, co średnio rozgarnięty technik praktyk wyłapuje w mgnieniu oka ja mozolnie czas marnując metodą prób i błędów odkrywać musiałem.

Dygresja nieco poza tematem piszę jednak ku przestrodze. Naiwniak może ze mnie, ale myślałem, że chociaż tego typu banalne kłopoty infolinia producencka jest w stanie rozwiązać a tu takie rozczarowanie.

Ogólnie szkoda czasu u nerwów.

 

Pozdrawiam

D.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...