Autorem poniższego tekstu jest DawidS28, oficjalny opiekun działu Sieci.
Piszę to ogłoszenie, ponieważ zauważyłem w ostatnim czasie dosyć denerwującą manierę zakładania tematów niespełniających podstawowych założeń sprawnego świadczenia pomocy. W celu zapewnienia jakichś elementarnych zasad konstruktywnej współpracy uprzejmie proszę o stosowanie się do reguł umieszczonych poniżej. W większości przypadków wystarczy tylko przeczytanie nagłówków, jeżeli ktoś czuje, że sobie nie radzi - odsyłam do całego tekstu.
I. Zasady ogólne
1. Zakaz dopisywania się do cudzych tematów
Polska poetka, laureatka literackiej Nagrody Nobla, pisała, że "nic dwa razy się nie zdarza". A ja do tego pragnę dodać, że nie istnieją dwa jednakowe tematy, dotyczące takich samych środowisk, o identycznych przyczynach i skutkach. Droga do rozwiązania problemu jest zazwyczaj różna. Przy udziale więcej niż jednego potrzebującego w wątku powstaje bałagan, w szczególności gdy sprawy są prowadzone równolegle. Nie dość, że ciężko śledzić jedną historię problemów, to i niedoświadczony użytkownik może błędnie interpretować przeznaczenie instrukcji i wykonać coś, co nie jest przeznaczone dla niego. Podobnie irytujące jest odkopywanie tematu sprzed kilku(nastu) miesięcy z pytaniem o problem pozornie analogiczny w objawach. Staram się w miarę możliwości zamykać wszystkie rozwiązane wątki, jednak nie zawsze jest to możliwe, w szczególności, gdy autor porzuca temat i nie raczy odpowiedzieć przez dłuższy czas, czy podane instrukcje rozwiązały problem. Argument "przypinam się, bo nie chciałem zaśmiecać" nie działa. Co definiujemy przez "zaśmiecanie"? Łatwiej nawigować po setce kilkupostowych tematów o różnych nazwach, niż jednym rozciągającym się przez kilkaset wiadomości.
2. Właściwa nazwa wątku
Temat powinien być należycie opisany. Tytuł "Internet nie działa" pasuje praktycznie do każdego tematu i na pewno nie zachęca do zapoznania się z nim. Tak samo nie będę tolerował nadmiarowych znaków interpunkcyjnych, emotikonek i innych ozdobników. Ani nie poprawia do czytelności, ani nie świadczy dobrze o autorze. Mile widziane podanie nazwy dostawcy usługi internetowej.
3. Zakaz podbijania tematu
Wydawałoby się jasne. Jeżeli jeszcze nikt nie odpowiedział, to znaczy, że albo nie miał czasu, albo nie potrafi pomóc. W obu przypadkach nie ma żadnego innego rozwiązania, niż cierpliwie poczekać na dalszy rozwój sytuacji. Ponaglanie osób udzielających pomocy nic dobrego nie da, w szczególności na pewno nie zwiększy priorytetu sprawy. W skrajnych przypadkach brak odpowiedzi może być spowodowany rażącymi uchybieniami założonego tematu od wszelkich ogólnie przyjętych zasad.
4. Brak tolerancji wobec proszenia o pomoc przez system Prywatnych Wiadomości
Forum jest publicznie dostępne, tak samo jak informacje na nim zawarte. Jeżeli ktoś chce poprzez nie uzyskać pomoc, to jedyną możliwością jest założenie ogólnodostępnego tematu z opisem problemu. Niepubliczne wymienianie informacji ma zastosowanie tylko w przypadku przesyłania wrażliwych danych, jak na przykład dane wymagane u uwierzytelnienia u dostawcy, identyfikatory i hasła sesji TeamViewer, wszelkie dane kontaktowe, które nie powinny trafić do powszechnej wiadomości.
II. Wymagane informacje
1. Obowiązkowe raporty
W celu zebrania koniecznych do rozwiązania tematu informacji proszę o przygotowanie dwóch raportów:
Net-log, czyli zbiór informacji o konfiguracji sieci w systemach Windows wraz z podstawowymi statystykami.
ICSI Netalyzr, gromadzący więcej statystyk o połączeniu oraz sprawdzający system i lokalne urządzenia sieciowe na obecność błędów w konfiguracji. Proszę o podawanie linka do wyników, a nie skopiowanej do notatnika zawartości, gdyż tego wtedy nie da się czytać. Mniej krytyczny niż Net-log, ale bardzo polecam jego wykonanie. Do działania wymaga zainstalowanej Javy. W niektórych przeglądarkach, np. Mozilla Firefox próba uruchomienia Javy wywoła komunikat o zagrożeniu bezpieczeństwa. Proszę się nie bać i kontynuować.
2. Środowisko uruchomieniowe
Raporty z ww. aplikacji należy wykonywać na czystym systemie. Przed uruchomieniem diagnostyki proszę o wyłączenie pracujących w tle aplikacji sieciowych (przeglądarki, komunikatory, klienty BitTorrent, gry multiplayer itd.). Ich obecność i działanie może fałszować odczyty, a na pewno utrudni odczytanie logów.
Nie należy także w jakikolwiek sposób ingerować w działanie skanerów, Net-log może sprawiać wrażenie, jakby się zawiesił, nie jest to jednak prawda. Pełny skan może trwać nawet 15-30 minut i nie należy w tym czasie wyłączać programu.
3. Informacje nieuwzględnione w raportach
Nie ma fizycznej możliwości, żeby powyższe dwa raporty były w stanie zebrać wszystkie wymagane informacje, dlatego proszę także o podawanie:
- Opisu problemu. Sam log nie wystarczy, ja muszę wiedzieć, co się dzieje i jakich problemów szukać. Wystarczy kilka konkretnych zdań. Co się dzieje? Od kiedy? Czy coś wcześniej było zmieniane?
- Modelu komputera. Jeżeli został złożony z części od różnych producentów, to wystarczą tylko informacje o wykorzystywanych kartach sieciowych. W przypadku zintegrowanych: proszę podać model płyty głównej. Wielkim ułatwieniem jest zastosowanie programów takich jak HWiNFO lub SIW.
- W przypadku problemów ze sterownikami proszę także o podanie identyfikatorów sprzętu (Windows+R -> devmgmt.msc -> Odpowiednia karta -> Właściwości -> karta Szczegóły -> Identyfikatory sprzętu) oraz wersji zainstalowanego sterownika (Windows+R -> devmgmt.msc -> Odpowiednia karta -> Właściwości -> karta Sterownik). Wystarczy zrobić odpowiednie screeny.
- Ustawienia karty sieciowej. Należy wejść w Windows+R -> devmgmt.msc -> Odpowiednia karta -> Właściwości -> karta Zaawansowane i spisać wszystkie właściwości wraz z ustawionymi wartościami. To bardzo ułatwia pracę.
- W razie problemów z siecią bezprzewodową proszę także o screen z listy sieci z programu inSSIDer (pomaga ocenić stopień zajęcia poszczególnych częstotliwości i siłę sygnału) oraz krótki opis środowiska, czyli informacje o obecnym w pobliżu sprzęcie, który może wywoływać zakłócenia. Szczególnie podejrzane są głośniki, wszelkiego rodzaju sprzęt RTV, kuchenki mikrofalowe.
- Jeżeli usterka wydaje się zależna od systemu, ewentualnie zainstalowanego na nim oprogramowania, to będę wdzięczny za zamieszczenie raportów z FRST i Farbar Service Scanner.
- Nazwy dostawcy i oferowanej usługi.
- Modeli wykorzystywanego sprzętu sieciowego. Chodzi o wszelkie routery, modemy, switche, koncentratory itd.
III. Postanowienia końcowe
Żeby była jasność. Ani ja, ani nikt inny z ekipy, nie będzie się wyżywał na użytkowniku, który nie sprosta powyższym zasadom, jednak zastrzegam sobie prawo do upominania i odsyłania do niniejszego ogłoszenia do skutku. Nie odmówię w - miarę możliwości - nikomu pomocy, jeśli ta osoba będzie jej potrzebować i będzie chociaż sprawiać wrażenie, że realizuje instrukcje.
Zasady wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.